Algemene voorwaarden Green House Solutions
De klant, voor zover deze een particuliere consument is, heeft het recht aan de onderneming mee te delen dat hij afziet van de aankoop, zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief binnen 14 kalenderdagen vanaf de dag die volgt op het sluiten van de dienstenovereenkomst.
Algemene draagwijdte der voorwaarden
- Deze voorwaarden bevatten en beheersen de volledige overeenkomst tussen de klant en onze firma, met betrekking tot het geheel van de aan of door ons gevraagde en toevertrouwde werken. Deze voorwaarden worden geacht onherroepelijk aanvaard te zijn bij de ondertekening door de klant van de bestelbon, offerte of overeenkomst, ongeacht welkdanige eerdere correspondentie en ongeacht enige andere voorwaarden of enige documenten of formulieren van welke aard ook vanwege de klant. Elke afwijking aan onderhavige voorwaarden dient verplichtend schriftelijk te gebeuren. Clausules in het contract die de toepassing van onze algemene voorwaarden uitsluiten zijn nietig.
- Bij bouw, vernieuwbouw en alle andere opdrachten waarbij administratieve vergunningen te pas komen, dragen wij geen enkele verantwoordelijkheid wat de administratieve vergunningen betreft. Eventuele daaruit voortvloeiende schade en boetes vallen integraal ten laste van de klant. Hierin zitten ook het aanvragen van parkeerplaatsen, plaatsen van verkeersborden, …
- Onze offertes zijn slechts bindend wanneer zij door de zaakvoerder of zijn aangestelde werden ondertekend en blijven 1 maand geldig. Indien het BTW-tarief gewijzigd wordt voor de facturatie van het saldo van de prijs, wordt de prijs van de nog te factureren werken overeenkomstig aangepast, zelfs wanneer een prijs inclusief BTW werd overeengekomen. Meerwerken kunnen met alle middelen van recht worden bewezen.
- Alle studies, plannen, documenten, schetsen, tekeningen, stalen en ontwerpen blijven onze eigendom, beschermd door de intellectuele rechten. Bij overhandiging aan de klant mogen zij niet misbruikt worden noch door de klant noch door derden. De klant is aansprakelijk voor elk eventueel misbruik en de aannemer behoudt zich het recht voor schadevergoeding te eisen. Deze bedraagt minimaal 10% van de aannemingssom. Op het eerste verzoek moeten de bovenvermelde stukken worden teruggegeven.
Omvang van de bestelling
- Elke wijziging, toevoeging of weglating met betrekking tot de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, moet het voorwerp uitmaken van een aanhangsel bij de bestelbon/offerte/overeenkomst. Bij ontstentenis daarvan, zal er steeds en onherroepelijk van worden uitgegaan dat deze werken conform de verbale instructies van de klant werden uitgevoerd. Elke gebeurlijke schriftelijke bevestiging of melding van onze firma inzake een wijziging, toevoeging of weglating van de werkzaamheden zoals omschreven in de bestelbon/offerte/overeenkomst, zal in hoofde van de klant onweerlegbaar, aanvaard en onherroepelijk zijn bij gebrek aan diens schriftelijke opmerkingen binnen de 24 uren vanaf de verzending van onze mededeling of bevestiging.
- Onvoorziene extra kosten (die niet zijn inbegrepen in de offerte) zijn bijvoorbeeld vervanging rotte onderdelen in het dak, kleine herstellingswerken aan het dak, nodige aanpassingen aan de elektrische installatie, het verhogen van de grond en eventuele prijsverhogingen in de producten die wij moeten aankopen om de werken te kunnen uitvoeren/verhogen. Deze lijst is niet limitatief.
- Voorzieningen opgelegd door de veiligheidscoördinator en die niet gekend waren op het ogenblik van het indienen van de offerte, zijn niet in onze offerte begrepen, tenzij anders vermeld. Deze voorzieningen zullen worden doorgerekend aan de klant. In elk geval is behoudens andersluidend beding de kostprijs verbonden aan de naleving van de wettelijke en reglementaire bepalingen aangaande de aanstelling van een veiligheidscoördinator integraal ten laste van de klant.
- Asbesthoudende bouwmaterialen die verwerkt zijn in het dak hebben hun levensduur bereikt of zullen die bereiken. Dit betekent dat asbestvezels kunnen vrijkomen. Als de plaatsen waar Green House Solutions werkzaamheden zal uitvoeren asbesthoudende materialen bevatten, dan is het de verantwoordelijkheid van de klant om deze vooraf te laten verwijderen of vervangen door niet asbesthoudende materialen. De Klant kan bij twijfel door een derde een asbestinventaris laten uitvoeren. In geen enkel geval zal Green House Solutions het product installeren op plaatsen waar zich asbest bevindt. Als bij het installeren blijkt dat er toch nog asbesthoudende materialen aanwezig zijn (leien, onderdak, …) dan zal Green House Solutions de werkzaamheden staken. De al gemaakte kosten door Green House Solutions zijn op dat ogenblik ten laste van de klant. De overeenkomst wordt nadien ontbonden, tenzij de klant binnen een termijn van 3 maanden de asbesthoudende materialen laat vervangen of wegnemen en uitdrukkelijk aan Green House Solutions vraagt om nadien het product toch te installeren. Er zal bij de beëindiging van de werf een meerprijs te betalen zijn door de klant voor de gemaakte kosten en het verlet dat hiermee is gepaard gegaan, dewelke op dezelfde manier begroot wordt als een verbreking van de overeenkomst (artikel 23 en 24).
Herroepingsrecht (enkel indien de klant een consument is)
- Als de klant goederen of diensten bij ons koopt, heeft de klant gedurende 14 dagen vanaf de levering of, bij diensten, het sluiten van de overeenkomst het recht om te beslissen dat de klant de goederen niet wil houden of de diensten niet wil laten uitvoeren. De klant kan de bestelling dan zonder betaling van een boete en zonder opgave van reden terugsturen. Binnen de 3 dagen nadat we de bestelling teruggekregen hebben of je hebt aangegeven dat je wil afzien van de overeenkomst of diensten, betalen we de eventuele aankoopprijs of het betaalde voorschot terug met hetzelfde betaalmiddel waarmee je hebt betaald.
- Wij mogen wachten met terugbetaling tot wij de goederen hebben teruggekregen of tot de klant heeft aangetoond dat hij de goederen heeft teruggezonden, al naar gelang welk tijdstip eerst valt.
- Om het herroepingsrecht, zowel in het geval van levering van diensten als levering van goederen, snel en correct uit te oefenen, kan de klant het Europees modelformulier voor herroeping gebruiken en dit opsturen naar info@greenhousesolutions.be of ’s Herenbaan 306, 2840 Rumst. Wij zullen de klant per e-mail een ontvangstbevestiging van de herroeping sturen.
- Dienstenovereenkomsten zijn na volledige uitvoering van de dienst uitgesloten van het herroepingsrecht, maar alleen als: de uitvoering van de dienst is begonnen met je uitdrukkelijke voorafgaande instemming.
Leveringen en termijnen
- Elke termijn van levering van arbeid en uitvoering van werken, indien deze vermeld wordt, wordt slechts op indicatieve wijze aangeduid, en laattijdigheid in de levering of uitvoering laat aan de klant niet toe de bestelling af te zeggen of schadevergoeding te vorderen, evenmin om zijn betalingsverplichtingen op te schorten. Hoe dan ook zal elke gebeurtenis die een onoverkomelijke hindernis vormt of ons er toe dwingt de werken tijdelijk of definitief stil te leggen, als een geval van overmacht worden beschouwd, zo ondermeer (maar niet-limitatief) ongevallen, oorlogen en hun gevolgen, slechte weersomstandigheden, stakingen, lock-out, tekort aan werkkrachten en materiaal, storingen en moeilijkheden inzake transport, enz. die zich bij onszelf of bij onze leveranciers voordoen.
- Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht.
- De tijdelijke opschorting van de werken door overmacht, brengt van rechtswege en zonder schadevergoeding met zich dat de oorspronkelijk voorziende uitvoeringstermijn verlengd wordt met een periode gelijk aan de opschortingstermijn, te vermeerderen met de tijd die nodig is om de werf weer op te starten. Een tenietgaan of beschadiging door toeval of overmacht van de geleverde zaak of het uitgevoerde werk, of nog ingevolge de eigen fout van de klant of van personen voor wie hij instaat of die hij bij hem toelaat of duldt, is nooit ten laste van onze firma.
- Indien de levering franco op de werf of het magazijn is overeengekomen, is onze firma, diens onderaannemers of aangestelden slechts gehouden op deze plaats te leveren voor zover zij op normale wijze bereikbaar is. Kan dit niet, dan zal er ter plaatse worden gelost, naast het vervoermiddel, en blijven de goederen vanaf dat ogenblik op het risico en geheel ten laste van de klant achter.
- De klant dient ervoor te zorgen dat de werken onmiddellijk kunnen worden aangevat. Bij gebreke daaraan (langere wachttijd dan 15 minuten), zullen de rechtstreekse en onrechtstreekse kosten welke voortvloeien uit het tijdsverlies ten laste van de klant worden gelegd, zonder voorafgaande ingebrekestelling. De werf dient door de klant in het voordeel van onze firma gratis voorzien te worden van elektriciteit en water. Desgevallend dient de klant te zorgen voor het doortrekken van de nutsvoorzieningen naar de door onze firma daartoe aangeduide plaatsen. De klant zorgt voor een zorgvuldige stockering van de op de werf geleverde goederen en voor de beveiliging daarvan. Nutteloze verplaatsingskosten en wachttijden langer dan 15 minuten zullen worden aangerekend aan de klant aan een forfaitair tarief van 25,00 Euro per aangevatte 15 minuten en 0,20 Euro per kilometer.
- Bij het uitvoeren van de werken, kunnen wijzigingen optreden zoals: plaats van omvormer, inplanting panelen, wijziging kabelroute, … veroorzaakt door afwijkende maten, onvoorziene omstandigheden, … Deze wijzigingen gebeuren steeds in overleg. De klant engageert zich er daarom toe tijdens de werkzaamheden aanwezig te zijn of zich te laten afvaardigen door een bekwaam persoon die in zijn plaats kan beslissingen nemen. Na het uitvoeren van de werken, kan de klant Green House Solutions niet aansprakelijk stellen voor gewijzigde uitvoering.
- Deze offerte omvat de elektrische aansluiting van een fotovoltaïsch systeem (zonnepanelen) volgens de regels van de kunst en de regelgeving. De omvormer(s) nodig voor omzetting van gelijkstroom in wisselstroom van sommige merken, kunnen via internet uitgelezen worden. Hoewel de uitlezing van de omvormer via internet niet is inbegrepen, zal Green House Solutions de verbinding tussen de omvormer en internet tot stand brengen voor zover dit technisch haalbaar is en als de klant zorgt voor een degelijke internetverbinding en een router in de directe nabijheid van de plaats waar de omvormer geplaatst wordt. Als de omvormer(s) via wifi werken (Sungrow, Solaredge, SMA, Huawei) dient de klant ervoor te zorgen dat er op de plaats waar de omvormer geïnstalleerd moet worden, een voldoende sterk wifi-signaal (50%) aanwezig is met internettoegang en stelt hij Green House Solutions het wachtwoord en de naam van de wifiverbinding ter beschikking. Bij omvormers die via een UTP-kabel connectie dienen gekoppeld te worden (Sungrow, Solaredge, SMA, Huawei), moet de klant een vrije ingang op de router voorzien of werkende power-plugs ter beschikking stellen van Green House Solutions. De koppeling naar internet gebeurt gratis indien aan voorgaande voorwaarden voldaan is en indien Green House Solutions deze verbinding kan tot stand brengen op dezelfde dag als de plaatsing van de zonnepanelen. In elk ander geval wordt er een meerprijs gerekend voor de gepresteerde uren en verplaatsing. Green House Solutions geeft uitdrukkelijk geen garantie op de werking van deze uitlezing.
- De klant dient voorafgaandelijk aan de aanvang der werken en uiterlijk binnen een termijn van 1 maand na ondertekening van de overeenkomst bouwplannen of andere documenten, zoals in de overeenkomst bepaald, voor te leggen.
Aansprakelijkheid voor schade
- De klant is jegens onze firma aansprakelijk voor elk schadeverwekkend feit dat zich voordoet op de werf aan onze goederen, aangestelden of onderaannemers en hun materialen, zowel ingevolge zijn eigen fout (zelfs de lichtste) als voor deze van personen voor wie hij instaat of voor deze van derden die hij op de plaats van de werken heeft toegelaten of duldt. De klant zal onze firma ter zake in dezelfde zijn integraal vrijwaren voor aanspraken van derden. Onze firma is niet aansprakelijk voor het verlies, de diefstal, het waardeverlies of de beschadiging van door de klant aan ons toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook, met het oog op hun aanpassing, verbouwing, restauratie of welke andere manipulatie ook aan onze firma gevraagd, en dit zowel op als buiten de werf, alsmede tijdens het transport of de afbraak/plaatsing ervan. De klant is jegens onze firma en via integrale vrijwaring van onze firma jegens derden, aansprakelijk voor elk schadeverwekkende handeling toegebracht door of via de aan onze firma door de klant toevertrouwde materialen of werken van welke aard ook.
- Indien de aansprakelijkheid van onze firma toch in het gedrang zou worden gebracht, zal deze aansprakelijkheid beperkt zijn tot een vermindering van de prijs of, in voorkomend geval en maximaal, tot een kwijtschelding van de uitstaande betaling, welke vergoeding partijen alsdan aanvaarden als finale schikking. Elke prijsvermindering zal worden vastgesteld op basis van de ernst van de naar recht genoegzaam bewezen fouten.
- Bij de plaatsing van zonnepanelen, kan het gebeuren dat er op het dakpannen uitgeslepen worden. Dit veroorzaakt onvermijdelijk stofontwikkeling met mogelijke hinder, waarvoor wij echter niet verantwoordelijk kunnen worden gesteld. Van dit stof, kunnen delen achterblijven op het dak. We vragen dan ook om ramen goed gesloten te houden tijdens de werkzaamheden.
- De klant dient ervoor te zorgen dat de werf voldoende verzekerd is voor aanvang van de werken.
- Onze firma kan niet aansprakelijk gesteld worden voor schade voortvloeiend uit het eventueel niet bekomen van subsidies, premies, groene stroomcertificaten, etc. die door overheidsinstanties worden verstrekt. Onze firma kan evenmin aansprakelijk gesteld worden voor schade voortvloeiend uit de eventuele weigering van toestemming van de netbeheerder om tot aansluiting op het net over te gaan.
- Onze firma is in geen geval aansprakelijk voor het al dan niet behalen van de verwachte rendementen. Het betreft hier immers schattingen.
- Indien de omvormer en/of batterij van het systeem tijdelijk niet functioneren als gevolg van externe factoren, zoals maar niet beperkt tot stroomonderbrekingen of -pannes veroorzaakt door derden, kan onze firma hiervoor niet aansprakelijk worden gesteld. Het is de verantwoordelijkheid van de klant om het systeem opnieuw in werking te stellen na een dergelijke externe stroomonderbreking. Onze firma is niet aansprakelijk voor enige schade of verlies die voortvloeit uit het feit dat de klant het systeem niet tijdig opnieuw opstart. Onze firma is niet aansprakelijk voor enige directe of indirecte schade, inclusief maar niet beperkt tot verlies van energieopbrengsten, verhoogde energiekosten, of andere kosten die voortvloeien uit het tijdelijk niet functioneren van de omvormer en/of batterij door omstandigheden buiten de controle van onze firma.
Beëindiging
- Een beëindiging van de aan ons toevertrouwde opdracht, het weze voor of tijdens de uitvoering van de werken, is steeds mogelijk, waarbij de klant steeds zal gehouden zijn de reeds uitgestane kosten en lasten, de reeds uitgevoerde werken, samen met de reeds geleverde materialen en benodigdheden integraal te voldoen, bovendien vermeerderd met een vergoeding gelijk aan 20% van de totale aannemingssom zonder BTW voor het feit van het verder verlies van de aanneming.
- Indien wij zelf de overeenkomst verbreken of annuleren of indien de overeenkomst door ons toedoen wordt verbroken is de klant, voor zover deze een consument is, gerechtigd op eenzelfde vergoeding.
- Onverminderd ons recht op schadevergoeding is onze firma gerechtigd, naar haar goeddunken, ofwel de uitvoering van de overeenkomst op te schorten, ofwel de uitvoering te vorderen, ofwel de overeenkomst ten laste van de klant te ontbinden, van rechtswege en zonder ingebrekestelling, door de loutere verzending van een aangetekende brief, zonder dat de klant daardoor gerechtigd is op enige schadevergoeding, in volgende gevallen:
- Indien door toedoen van de klant of diens aangestelden de uitvoering van de overeenkomst met meer dan twee maanden geschorst wordt.
- In geval van niet-betaling op één enkele vervaldag of niet-naleving van elke andere contractuele verplichting door de klant.
- In geval van faillissement, gerechtelijke reorganisatie, WCO-regeling, kennelijk onvermogen, staking van activiteiten van de klant alsook bij om het even welke wijziging aan de juridische toestand van de klant.
Aanvaarding der werken
- Onze firma is niet aansprakelijk voor de kleine wijzigingen inzake constructie, maten en kleur door de fabrikant aangebracht, tenzij uit de bestelbon uitdrukkelijk zou blijken dat de constructie, de maten, en de kleur of het design voor de klant een wezenlijk bestanddeel van de overeenkomst uitmaken.
- Worden niet beschouwd als gebrek in de conformiteit, als een zichtbaar of verborgen gebrek: lichte verschillen in de kleur of lichte verschillen in de afmetingen van goed, voor zover deze vanuit technisch oogpunt niet te voorkomen zijn of algemeen aanvaard zijn of eigen zijn aan de gebruikte materialen. Omvormers produceren geluid volgens de specificaties op de technische fiches, laat ze niet in een leefruimte installeren. Wij kunnen in elk geval niet aansprakelijk zijn voor geluidsoverlast.
- Alle omstandigheden die bij het indienen van de offerte redelijkerwijze onvoorzienbaar waren en onvermijdbaar zijn, en die de uitvoering van de overeenkomst financieel of anderszins zwaarder of moeilijker zouden maken dan normaal voorzien is, zullen worden beschouwd als gevallen van overmacht.
- Gedurende een periode van twee jaar na de aanvaarding is de aannemer aansprakelijk voor de lichte verborgen gebreken die niet gedekt zijn door de tienjarige aansprakelijkheid voor stabiliteits-bedreigende gebreken. De consument dient zichtbare gebreken of niet-conforme leveringen zo spoedig mogelijk, en uiterlijk binnen 2 maanden na vaststelling, schriftelijk aan ons te melden. Voor gebreken die pas later aan het licht komen, kan de consument zich gedurende de volledige wettelijke garantietermijn beroepen op de conformiteitsgarantie. Elke rechtsvordering op die grond is maar ontvankelijk als ze ingesteld wordt binnen een termijn van een jaar na de dag dat de klant kennis heeft gekregen of had moeten krijgen van het gebrek. Deze termijn wordt evenwel geschorst gedurende de termijn waarbij sprake is van ernstige onderhandelingen met het oog op het vinden van een oplossing voor het probleem.
- De keuring gebeurt door een onafhankelijk keuringsorganisme door Green House Solutions aangeduid. Als de keuring niet onmiddellijk na het plaatsen van de installatie kan geschieden, moet toch de factuur voldaan worden. Green House Solutions staat toe dat de klant een bedrag van € 200 incl. BTW achterhoudt, tot de dag de keuring effectief heeft plaatsgevonden en zonder de termijn van 90 dagen te overschrijden.
Oplevering
- Indien geen oplevering werd voorzien, zal de levering van de goederen of materialen of de uitvoering van het werk zelf, zonder protest bij aangetekend schrijven vanwege de klant binnen acht dagen vanaf de levering of uitvoering, gelden als definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de geleverde goederen of uitgevoerde werken, zowel wat de zichtbare als de verborgen gebreken betreft.
- In alle gevallen zal een onvoorwaardelijke betaling van de vorderingsstaten, voorschotten, facturen of andere kostenstaten zonder redelijk protest volgens de modaliteiten als omschreven in het hiernavolgende artikel, worden aanzien als een definitieve en onherroepelijke aanvaarding van de werken daarin vermeld of virtueel begrepen.
- In alle gevallen zal tegelijk de onvoorwaardelijke gehele of gedeeltelijke ingebruikname van het goed door de klant of diens gemachtigden worden aanzien als de definitieve en onherroepelijke aanvaarding der werken.
Garantie- en servicevoorwaarden
- De wettelijke garantie is onverkort van toepassing. De garantietermijn bedraagt twee jaar na oplevering van de installatie.
- De garantie dekt geen problemen die voortkomen uit externe factoren zoals (niet-limitatieve lijst):
- Verstoppingen in dakgoten of regenbuizen.
- Problemen met internetverbindingen die het systeem beïnvloeden.
- Wijzigingen of toevoegingen door derden of de klant zelf zonder onze medeweten.
- Indien een probleem buiten de garantie valt, zullen wij u vooraf informeren over eventuele kosten voor een servicebezoek. Bij onduidelijkheid over de oorzaak van een probleem zullen wij de situatie onderzoeken; indien het probleem buiten onze verantwoordelijkheid valt, worden de kosten voor het servicebezoek in rekening gebracht.
- Alle kosten die voortkomen uit servicebezoeken buiten de garantie zullen vooraf worden gecommuniceerd aan de klant. De klant dient deze kosten schriftelijk te accepteren alvorens een technicus wordt gestuurd. Indien geen goedkeuring wordt ontvangen, behouden wij ons het recht voor om geen verdere acties te ondernemen.
- De klant is verantwoordelijk voor het onderhouden van hun dak en netwerk, en moet ons op de hoogte stellen van eventuele wijzigingen aan de installatie door derden.
Klachten
- Ten einde geldig te zijn, moet elke klacht geschieden bij aangetekend schrijven aan de zetel van onze firma binnen de 15 kalenderdagen vanaf de datum van verzending van de factuur, nota of kostenstaat of na uitvoering der werken. Voor klachten betreffende de garantie blijven de regels inzake de wettelijke garantie onverkort van toepassing.
- Na deze termijn wordt de aanneming geacht definitief aanvaard te zijn en dit tijdstip geldt dan ook als enige en definitieve oplevering. De factuurdatum wordt onweerlegbaar vermoed de datum van verzending van factuur te zijn. Betaling van de factuur zonder protest binnen de gestelde termijn levert steeds en zonder uitzondering een voldoende bewijs op van de geleverde prestaties. Bewijs van verzending van de factuur wordt geleverd door ons uitgaand facturenboek of opname in de BTW-aangiftes.
Herroepingsrecht van consumenten en retourregels
- Bij de aankoop van goederen heeft de klant de mogelijkheid de overeenkomst te herroepen gedurende 14 kalenderdagen zonder betaling van een boete en zonder opgave van motief. Deze herroepingstermijn gaat in op de dag na de levering van het goed aan de klant of een vooraf door de klant aangewezen en aan de onderneming bekend gemaakte vertegenwoordiger.
- Tijdens de herroepingstermijn zal de klant zorgvuldig omgaan met het goed en de verpakking. Hij zal het goed slechts in die mate uitpakken of gebruiken voor zover dat nodig is om te kunnen beoordelen of hij het goed wenst te behouden.
- De uitoefening van het herroepingsrecht door de klant is slechts mogelijk op de volgende wijze en onder de volgende strikte voorwaarden. De klant kan zijn bestelling uiterlijk binnen de 14 kalenderdagen, vanaf de dag die volgt op de levering van het goed, terugsturen aan de onderneming. Om een bestelling terug te sturen vult u het retourformulier in (ingesloten bij levering goederen). U volgt de instructies op het retourformulier voor terugsturen. Teruggestuurde artikelen worden enkel geaccepteerd wanneer het goed met alle geleverde toebehoren en — indien redelijkerwijze mogelijk — in de originele staat en verpakking aan de onderneming worden teruggestuurd per aangetekend zending of tegen ontvangstbewijs. Het ontvangstbewijs geldt als bewijs van datum. De labels met barcode die zich op de verpakking bevinden moeten eveneens aanwezig en intact zijn. Beschadigde artikelen worden niet aanvaard.
- Bij terugzending van goederen draagt de klant de verantwoordelijkheid voor beschadiging of verlies.
Eigendomsvoorbehoud
- Alle goederen, materialen en benodigdheden, alsmede de uitgevoerde werken blijven eigendom van onze firma tot aan de integrale betaling van onze facturen in hoofdsom en aankleven. Dit geldt evenzeer indien de werken, leveringen, goederen of materialen van onze firma slechts een onderdeel uitmaken (bijzaak) van een groter geheel (hoofdzaak) waarvan de eigendom of gedeelten hiervan niet aan onze firma zou toebehoren. Het risico gaat echter over op het moment dat de goederen onze magazijnen verlaten. De klant staat vanaf de levering op de werf in voor schade aan en vervreemding van deze goederen.
Betalingsmodaliteiten
- Al onze bestellingen en leveringen zijn contant betaalbaar aan onze maatschappelijke zetel. Onze firma behoudt zich het recht voor een door haar te bepalen voorschot op de uit te voeren werken te eisen alvorens de bestelling te aanvaarden en/of een anderssoortige waarborg voor aanvang der werken. De B.T.W. en alle andere belastingen, taksen, heffingen of kosten zijn steeds ten laste van de klant.
- Tenzij anders overeengekomen, wordt de prijs van de geleverde diensten gefactureerd in twee schijven. De eerste schijf bedraagt 30% van het totale offertebedrag. De tweede schijf bedraagt de resterende 70% van het offertebedrag.
- Bij het sluiten van de overeenkomst dient het in de offerte vermelde voorschot spontaan betaald te worden binnen de 14 dagen na aanvaarden van de offerte. Zodra het voorschot betaald wordt gaan wij over tot de planning van de werkzaamheden.
- Het saldo wordt na beëindiging van de werken gefactureerd. De facturen moeten betaald worden binnen een termijn van vijf kalenderdagen na hun verzending.
- Als op de dag van de installatiewerkzaamheden onze werken niet beëindigd kunnen worden, maar de zonnepanelen wel geplaatst worden, dan is vanaf dat ogenblik de klant verplicht 60% van het offertebedrag te betalen binnen vijf dagen na ontvangst van de factuur. Als enkel de omvormer(s) geplaatst werden, is de klant verplicht 60% van het offertebedrag te betalen binnen vijf dagen na ontvangst van de factuur.
- Indien de klant nalaat het volgens factuur in hoofdsom en aankleven bepaalde te betalen binnen de voormelde termijn, is het integrale bedrag ineens en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar, ook de bedragen die nog niet vervallen zouden zijn worden op dat moment opeisbaar.
- Wanneer onze firma en de klant elkaars schuldeiser en schuldenaar zijn met betrekking tot opeisbare schuldvorderingen, dan heeft onze firma, ongeacht de aard van de schuldvorderingen of de hoedanigheid van de klant, op elk ogenblik het recht om over te gaan tot compensatie, zelfs bij of na beslag, een insolventieprocedure of samenloop met schuldeisers. Onze firma bezit dit recht zowel met betrekking tot schuldvorderingen van dezelfde soort als met betrekking tot schuldvorderingen van een andere soort.
Laattijdige betaling, kosten en aankleven
- Op elke schuld die op de vervaldag onbetaald blijft, zal — indien de opdrachtgever een onderneming is — van rechtswege en zonder ingebrekestelling of welke andere formaliteit ook, een interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten bedoeld in artikel 5, 2de lid, W. 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, berekend op de nog te betalen som, te rekenen vanaf de vervaldag, verschuldigd zijn, alsook een forfaitaire schadevergoeding van 10% met een minimum van 125,00 EUR.
- Op elke schuld die op de vervaldag onbetaald blijft, zal — indien de opdrachtgever een consument is — na een voorafgaande ingebrekestelling een interest tegen de referentie-interestvoet vermeerderd met 8 procentpunten bedoeld in artikel 5, 2de lid, W. 2 augustus 2002 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties, berekend op de nog te betalen som, te rekenen vanaf de eerste herinnering, verschuldigd zijn alsook een forfaitaire schadevergoeding als volgt:
- a) 20,00 EUR als het verschuldigde saldo lager dan of gelijk aan 150,00 EUR is;
- b) 30,00 EUR vermeerderd met 10% van het verschuldigde bedrag op de schijf tussen 150,01 en 500,00 EUR als het verschuldigde saldo tussen 150,01 en 500,00 EUR is;
- c) 65,00 EUR vermeerderd met 5% van het verschuldigde bedrag op de schijf boven 500,00 EUR met een maximum van 2.000,00 EUR als het verschuldigde saldo hoger dan 500,00 EUR is.
Indien onze firma de uitvoeringstermijn overschrijdt heeft de opdrachtgever, voor zover deze een consument is, het recht om van ons eenzelfde vergoeding te vragen.
- Indien de opdrachtgever nalaat een factuur in hoofdsom en schadebeding en intresten te betalen binnen de voormelde termijn, is het integrale bedrag ineens en zonder nadere ingebrekestelling opeisbaar, ook al zijn nog niet alle bedragen of facturen vervallen.
- Elke vertraging in de betaling geeft ons het recht om, na ingebrekestelling, de nog uit te voeren leveringen en werken op te schorten of te vernietigen, en nieuwe bestellingen te weigeren.
- Elke vertraging in de betaling kan aanleiding geven om de nog uit te voeren leveringen en werken op te schorten of te vernietigen, en het aanvaarden van nieuwe bestellingen te weigeren.
Verwerking van persoonsgegevens
- Wij verzamelen en verwerken de identiteits- en contactgegevens die wij ontvangen van de opdrachtgever en die betrekking hebben op de opdrachtgever zelf, zijn personeel, medewerkers, aangestelden en andere nuttige contactpersonen. De doeleinden voor deze verwerkingen zijn de uitvoering van deze overeenkomst, het klantenbeheer, de boekhouding en direct marketingactiviteiten zoals het toesturen van promotionele of commerciële informatie.
- De rechtsgronden zijn de uitvoering van de overeenkomst, het vervullen van wettelijke en reglementaire verplichtingen (zoals bijvoorbeeld de 30bis-aangifte van werken) en/of het gerechtvaardigd belang van onze firma. Voor direct marketingdoeleinden per e-mail (zoals een nieuwsbrief of uitnodigingen voor events), geeft de opdrachtgever daarnaast zijn uitdrukkelijke en vrije toestemming aan onze firma om zijn persoonsgegevens te gebruiken.
- De verwerkingsverantwoordelijke is GREEN HOUSE SOLUTIONS BV, met maatschappelijke zetel te ’s Herenbaan 306 in 2840 Rumst en gekend onder het ondernemingsnummer 0707.962.121, E: info@greenhousesolutions.be. De voormelde persoonsgegevens zullen verwerkt worden in overeenstemming met de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming en zullen enkel worden doorgegeven aan verwerkers, ontvangers en/of derden voor zover dit noodzakelijk is in het kader van de voormelde doeleinden voor de verwerking. De opdrachtgever draagt de verantwoordelijkheid voor de juistheid en het up-to-date houden van de persoonsgegevens die hij aan onze firma bezorgt en verbindt er zich toe de bepalingen van de Algemene Verordening Gegevensbescherming strikt na te leven ten aanzien van de personen van wie hij de persoonsgegevens aan onze firma heeft overgemaakt, evenals met betrekking tot alle mogelijke persoonsgegevens die hij van de onze firma en zijn personeel, medewerkers, en aangestelden zou ontvangen. De opdrachtgever bevestigt dat hij afdoende werd geïnformeerd over de verwerking van zijn persoonsgegevens en over zijn rechten op inzage, verbetering, wissing en bezwaar. Voor verdere toelichting verwijst onze firma uitdrukkelijk naar de Privacyverklaring, zoals toegevoegd als bijlage bij deze overeenkomst en terug te vinden op de website www.solarproducts.be. De opdrachtgever bevestigt kennis te hebben genomen van deze Privacyverklaring en de inhoud ervan te aanvaarden.
Geldigheid
- Indien één van de clausules opgenomen in deze algemene voorwaarden geheel of gedeeltelijk nietig of onafdwingbaar zou worden verklaard, zal deze clausule geacht worden geen deel uit te maken van deze algemene voorwaarden. Dit doet op geen enkele wijze afbreuk aan de geldigheid en/of afdwingbaarheid van de overige clausules.
Uitdrukkelijk Arbitrage Beding
- Elk geschil zal worden beslecht door het Scheidsgerecht aangeduid door het Instituut voor Arbitrage (www.euro-arbitration.org), volgens het reglement van arbitrage SDR (Standard Dispute Rules). Deze bepaling vervangt alle hiermee strijdige bevoegdheidsclausules. Deze overeenkomst wordt beheerst door het Belgische recht met uitdrukkelijke uitsluiting van het VN-verdrag inzake internationale koopovereenkomsten betreffende roerende zaken, gesloten op 11 april 1980.